ניהול סטרס – דרכי התמודדות לשחרור הלחץ הנפשי והרגעה

ניהול סטרס – דרכי התמודדות לשחרור הלחץ הנפשי והרגעה

תוכן עניינים

בתקופה הקשה בה אנו נמצאים, סטרס הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. אל המצב המדיני מתווספים לחצי עבודה, מחויבות אישיות, אחריות לבני המשפחה ועוד.

סטרס זה לוקח מחיר רגשי וגופני מאיכות חיינו ובריאותנו. לכן, חשוב מאוד לפעול במידת הניתן כדי להפחית סטרס. במאמר הבא נסקור מספר טכניקות ואסטרטגיות זמינות שיכולות לעזור לנו לנהל את הסטרס ולקדם רגיעה.

דרך שילוב של הרגלים טובים וטכניקות מקדמות רגיעה נוכל לבנות חוסן, לפעול ליצירת איזון ובעיקר, גם אם לרגע קט, לחוות רוגע ואף נחת.

מדיטציות מיינדפולנס

חלק מהסטרס נמצא את עצמנו לא פעם חושבים על העבר ועל העתיד. מדיטציות מיינדפולנס מבוססות על שימת דגש על ההווה.

תרגול קבוע של מיינדפולנס יכול לאמן אותנו להיות מודעים יותר למחשבות, לרגשות ולתחושות הגופניות שלנו, כולל לנשימה.

מודעות מוגברת זה יכולה לסייע לנו לקבל "פרופורציה" ברגעים מאתגרים, להתמודד עם קשיים באופן יעיל יותר, ולהפחית את רמת העומס המנטלי שאנו חווים (ראו גם מאמר בנושא הצפה רגשית).

כיום ישנם משאבים רבים בתחום זה הזמינים לצפייה ישירה ביוטיוב, וכמובן קיימות גם סדנאות וקבוצות תרגיל למי שיעדיף.

תרגילי נשימה

תרגילי נשימה הם כלי משמעותי שיכול לסייע להרגעות והרגעה של מערכת העצבים. תרגול זה יכלול לרוב נשימה איטית ועמוקה תוך שימת דגש על תנועת האוויר (לאוויר הנכנס אל הגוף ובמיוחד לאוויר היוצא מן הגוף. מומלץ לנשוף החוצה באיטיות).

ישנם סוגים שונים של תרגילי נשימה וגם הם זמינים לציפייה ולמידה דרך היוטיוב.

פעילות גופנית

פעילות גופנית קבועה אינה רק הכרחית לשמירה על בריאות גופנית אלא גם על בריאות נפשית וניהול סטרס.

פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, אשר משמשים כמשפרי מצב-רוח ומפחיתי מתחים טבעיים. חשוב למצוא לפחות פעילות גופנית אחת שנעימה לכם ומתאימה לאורך חייכם.

נסו לשלב פעילות גופנית קבועה בלו״ז שלכם, בין אם מדובר בהליכה מהירה בחוץ, אימון ספינינג אינטנסיבי, שיעור יוגה מרגיע או אימון כוח. ניתן לשלב בין פעילויות גופניות מגוונות, גם אם מדובר בכמה דקות בכל פעם (זכרו, כמה דקות עדיף על כלום).

תעדוף, ניהול זמנים, וקביעת זמני מנוחה

השקיעו בניהול הזמן ובניית סדר עדיפויות, כחלק מתהליך ניהול הסטרס בחייכם.

נסו ליצור חלוקה הגיונית של העומס בין הימים השונים בשבוע, ושלבו בין פעילויות שעליכם לעשות לפעילויות שאתם רוצים לעשות. חשוב מאוד לנסות לשמור על ציפיות מציאותיות, שכן אם תצרו לעצמכם מטרות מוגזמות, אתם עלולים לחוות שחיקה ואף תחושות של כישלון על כך שלא עמדתם בציפיות שקבעתם.

בנוסף, זכרו לקבוע ביומן זמן שמוקדש למנוחה בלבד, בין אם מדובר בקריאת ספר טוב, זמן איכות עם חבר/ה או אמבטיה ארוכה. זכרו שאתם זקוקים ל-”דלק" כדי לתפקד והקפידו גם על זמני שינה מספקים ככל הניתן. לפעמים, הדרך לבניית לו"ז אפשרי עוברת גם בללמוד לומר "לא" לבקשות של אחרים או דחייה של משימות לא דחופות כדי לאפשר זמן מספק למחויבות הדחופות, לזמן המנוחה ולזמן איכות עם הקרובים אליכם.

אורח חיים מאוזן (עד כמה שאפשר)

הכוונה בסעיף זה אינה להתנזר מכל מה שלא טוב עבורכם, אלא לפעול ליצירת איזון.

אם אתם אוהבים לשחק משחקי מחשב או לראות טלווזיה עשו זאת, אך נסו להגביל זמן מסך ובמיוחד בסמוך לשעת השינה. אם אתם נהנים לצאת עם חברים לבר שלבו זאת בלו"ז שלכם, אך זכרו לא להפריז בשתייה.

שמרו וטפחו מערכות יחסים

קשרים חברתיים משמעותיים לנו בהפגה של בדידות, ביצירת תחושות של חיבור, בתחושה של תמיכה וכן, גם בהורדת רמות הסטרס. אמצו הזדמנויות לבלות עם חברים או בני משפחה, בהם תוכלו לצחוק, לשתף את שעובר עליכם וגם להירגע.

שיתוף של דאגות עם אחרים יכול להועיל בהפחתת העומס המונח על כתפיכם. זכרו גם לבקש עזרה כשאתם זקוקים לה ואל תחכו שאחרים ינחשו או יזמו.

לסיכום, ישנן טכניקות רבות שיכולות לסייע לנו בהפחתה וניהול של סטרס. טכניקות אלו מועילות בשגרה ובמיוחד במצבי חירום וקושי קולקטיביים. על אף שאין דרך למנוע סטרס לחלוטין, אין צורך לעמוד חסרי אונים מולו. זכרו כי צעדים קטנים והדרגתיים בהרגלי החיים שלכם תמיד עדיפים על שינויים גדולים ומהירים ולרוב הם גם שורדים יותר לאורך זמן.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: