מהו טיפול פסיכותרפיה?

מהו טיפול פסיכותרפיה?

תוכן עניינים

מאת: נועה שידלו

כל אדם חווה בחייו תקופות של משבר, בלבול, חוסר אונים, מועקה או קושי נפשי משמעותי.

לעיתים קושי זה נובע מאירוע חיצוני ידוע ולעיתים הגורמים להופעתם של קשיים אלה אינם ברורים. במצבים אלה אנשים רבים בוחרים לפנות לקבלת עזרה נפשית מקצועית במסגרת טיפול פסיכותרפיה.

בכתבה זו נראה מהי פסיכותרפיה, אילו סוגי פסיכותרפיה קיימים, למי פסיכותרפיה מתאימה ומה הטיפים שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת מטפל/ת.

מהי פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה היא צורת טיפול בדיבור הנוגעת במגוון בעיות בתחום בריאות הנפש. הפסיכותרפיה מתקיימת לרוב דרך שיחות בין המטופל לבין מטפל המורשה לעסוק בתחום בריאות הנפש. הטיפול יכול להיות במסגרת טיפול פרטני, טיפול זוגי או טיפול משפחתי.

במסגרת טיפול פסיכותרפיה נוצרים יחסי אמון בין המטפל והמטופל, והמטופל יכול לבחון לעומק את מחשבותיו, תחושותיו, רגשותיו ובחירותיו. בנוסף, המטופל לומד כיצד להתמודד טוב יותר עם קשיים ואתגרים פנימיים וחיצוניים בחייו. בנוסף, המטופל עשוי לחוש הקלה במצוקה שהוא חווה בעקבות הטיפול.

אילו סוגי פסיכותרפיה יש?

ישנם סוגים רבים של פסיכותרפיה. ביניהם ניתן למצוא:

פסיכותרפיה דינאמית

פסיכותרפיה דינאמית היא אחת משיטות הטיפול הנפוצות ביותר אשר שמה דגש טיפולי בבחינת הלא-מודע.

ישנם זרמים שונים של פסיכותרפיה דינאמית שמושפעים מהוגים שונים ביניהם פסיכותרפיה פרוידיאנית, יונגיאנית קלייניינית וקוהוטיינית. הזרמים השונים מספקים הסברים שונים לקונפליקטים הנפשיים של האדם.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול CBT עוזר לאנשים לזהות ולייצר שינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות שלהם, במידה ואלו גורמים למצוקה או שאינם מסייעים בהתמודדות.

במסגרת הטיפול מחשבות ודפוסי התנהגות אלו מזוהים ואז מוחלפים על ידי אלטרנטיבות מסייעות ומציאותיות.

לרוב טיפול CBT הוא טיפול קצר מועד.

טיפול דיאלקטי התנהגותי

זהו תת סוג של טיפול CBT שעוזר בויסות רגשות. המטופל לומד במסגרת הטיפול טכניקות חדשות לבצע ויסות רגשי ולהחליף התנהגויות הרסניות בבריאות יותר.

טיפול DBT מתאים במצבים של הפרעות אכילה, הפרעות אישיות (בייחוד הפרעת אישיות גבולית) ו- PTSD.

טיפול EMDR

שיטה זו אשר צמחה כפסיכותרפיה ממוקדת טראומה, הוכיחה את יעילותה עבור מצבים שונים, כולל חרדה, דכאון ועוד.

במהלך סידרת תרגילים מכוונים של תנועות עיניים, תוך כדי היזכרות ספונטנית בחוויות ואירועים שונים, עצם הזיכרון עצמו משתנה, מאבד מעוצמת המטען הרגשי שלו ומאופסן אחרת.

התהליך הטיפולי מאפשר החלפת דפוס אשר ”נולדו“ כמענה לסיטואציה מסוימת, בדפוס אחר ההולם יותר את הסיטואציה העכשווית והעתידית.

יצוין כי פסיכותרפיה עשויה להיות מלווה בטיפול בכדורים פסיכיאטריים בליווי פסיכיאטר/ית.

למי מתאים לגשת לטיפול פסיכותרפיה?

טיפול פסיכותרפיה עשוי להתאים כמעט לכל אדם.

טיפולי פסיכותרפיה יכולים לעזור להתמודד עם מגוון רב של מצוקות, בעיות וקשיים נפשיים כגון:

מתי כדאי להתחיל טיפול פסיכותרפיה?

הזמן הנכון להתחיל טיפול הוא כאשר אתם מרגישים צורך בכך.

אם אתם מרגישים שאתם חווים סבל, קושי, דילמות משמעותיות או בלבול, תחושת מועקה, תחושת חוסר משמעות, או אם עברתם אירוע קשה, ייתכן וטיפול פסיכותרפיה יסייע לכם להתמודד.

בנוסף לכך, הטיפול יכול לסייע להקל על מצוקה או חרדה, להתמודד עם שינויים גדולים, לפתור קונפליקטים פנימיים או עם אנשים אחרים, להשלים עם מצבים קשים שאינם הפיכים ועוד.

טיפים להתחלת טיפול פסיכותרפיה

  • עשו מחקר מקדים: קראו על שיטות הטיפול השונות ובדקו למה אתם מתחברים. לאחר מכן חפשו מטפלים מוסמכים בשיטות הטיפול הרלוונטיות לכם לפי איזור מגוריכם.
  • אל תתביישו לשאול שאלות ולהביע חששות: בין אם בשיחה המקדימה ובין אם בפגישות הראשונות, אל תתביישו לשאול את המטפל/ת שאלות בנוגע לאופי הטיפול, המסגרת הטיפולית, העלויות וצורת העבודה. דאגו להבין מה סוג הטיפול, מה אורכו ומה מטרותיו.
  • זכרו שיש צורך בהתאמה: לעיתים המטפל/ת שמצאתם עשוי להיות מושלמ/ת "על הנייר" אך בפועל אין חיבור וכימיה הדרושים כדי ליצר קשר טיפול משמעותי ויחסי אמון. סמכו על תחושת הבטן שלכם בנושא.

חיפוש פסיכולוגים ומטפלים: